Temperaturbryter kjølevifte til din bil

Temperaturbryter kjølevifte For Top bilmerker
- Temperaturbryter kjølevifte VW GOLF
- Temperaturbryter kjølevifte MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Temperaturbryter kjølevifte BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Temperaturbryter kjølevifte AUDI A4
- Temperaturbryter kjølevifte VW TRANSPORTER
- Temperaturbryter kjølevifte VW PASSAT
- VOLVO V70
- Temperaturbryter kjølevifte AUDI A6
- Temperaturbryter kjølevifte MITSUBISHI OUTLANDER
- Temperaturbryter kjølevifte TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Temperaturbryter kjølevifte FIAT DUCATO
- Temperaturbryter kjølevifte FORD MONDEO
- Temperaturbryter kjølevifte VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Temperaturbryter kjølevifte SKODA OCTAVIA
- Temperaturbryter kjølevifte TOYOTA RAV 4
- Temperaturbryter kjølevifte MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Temperaturbryter kjølevifte defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
En liten del med stor innvirkning
Bryteren til radiatorviften er en viktig del i kjølesystemet. I elektroniske kjølesystemer kontrollerer den funksjonen til viften. Dette er ikke en del som slites noe særlig. Å bytte den jevnlig kan derimot spare deg ubehagelige skader som konsekvens.
En sentral elektrisk komponent til kjøling av vann
Bryteren til radiatorviften er en komponent som har en sensor og en bryterfunksjon. I motsetningen til viskositet kløtsj viften med væskemekanikk, er bryteren til radiatorviften ansvarlig for elektrisk kontroll av radiatorblåseren. Dersom kjølemiddelet er for varmt slår bryteren til radiatorviften på den elektriske motoren til blåseren. Den varme luften i radiatoren blåses vekk til motoren har nådd riktig temperatur.
Defekter på bryter til radiatorvifte
En sviktende bryter til radiatorvifte kan få alvorlige konsekvenser for motoren. I tillegg til radiatorslanger som sprekker kan toppakningen raskt brennes i slike tilfelle. En bryter som er defekt hindrer blåseviften fra å starte. En bil som har temperaturindikator viser om viften er slått av når temperaturen når den øvre grensen sin. Når kontrollampen i motoren eller varslingslys for temperatur lyser bør viften gå. Dersom den fortsatt ikke fungerer til tross for overoppheting av motoren bør bryteren til radiatorviften sjekkes.
Skadebegrensning
Svikt av radiatorens blåsevifte kan ha flere årsaker. Å ta systematisk handling kan begrense problemene:
- Sjekk termostatet: Termostatet finnes i motoren der tre slanger kommer sammen. Dersom motoren indikerer overoppheting mens radiatoren er kald er ofte et tett termostat årsaken.
- Sjekk pluggtilkoblingen av bryteren for kontakt og oksidasjon.
- Sjekk pluggtilkoblingen på viftemotoren for kontakt og oksidasjon.
- Sjekk sikringer.
Forbind bryteren. Dette betyr at du trekker ut pluggtilkoblinger og forbinder dem ved bruk av ledning. Dersom viftemotoren ikke slår seg på er den defekt. Dersom den slår seg på er det bryteren som har defekt. Denne forbindelsen er meget effektiv dersom bilen bryter sammen. Bare forbind bryteren og kjør den til nærmeste verksted hvor problemet løses raskt. Det er viktig å la den gamle bryteren være montert fordi den forsegler kjølesystemet.
Å bytte bryter til radiatorvifte
Det er ganske enkelt å bytte bryter til radiatorvifte. Vennligst sikre at bilen har kjølt seg ned tilstrekkelig fordi demontering av bryteren lager vannsøl. Bryteren har en sekskantet messingholder. Den finnes plassert til høyre ved siden av radiatoren og finnes ved å følge kabelen. Med en rørtrekker eller passende nøkkel kan den fjernes enkelt. Det er viktig å vri i riktig retning. Å stramme den for mye i feil retning kan gjøre at plastikken på radiatoren sprekker. I så fall må du ha ny radiator som kan bli ganske dyr.
Før man demonterer må man plassere en oppsamler under radiatoren til å samle opp kjølemiddel som strømmer ut. Dersom det fortsatt er rent nok kan det fylles på igjen etter at man har byttet. Bryteren til radiatorviften byttes alltid samtidig med pakningen. Det holder å stramme bryteren manuelt. For monteringen gjelder også: ikke for stramt. Etter at man har byttet fylles vannivået opp kontrollert. La motoren gå rolig med åpen radiator eller ekspansjonsbeholder for å ventilere luften fra kjølesystemet.
Brukstid for bryter til radiatorvifte
Brukstiden til en bryter til radiatorvifte varierer og avhenger av produksjonsår og bilmerke. Du kan alltid regne med omtrent 50.000 km eller 5 år. Dette er en meget billig komponent som er ganske enkel å bytte. Derfor lønner det seg å bytte den regelmessig for å unngå unødvendige problemer. Prisen for en bryter til radiatorvifte begynner på omtrent 7 euro og kan gå opp til omtrent 25 euro. Velg alltid merkekvalitet som for eksempel FEBI BILSTEIN uansett, spesielt siden det ikke trenger å være dyrere enn produkter fra ukjente produsenter.